تبلیغات
badansaz 3 - سونا و فواید ان

سونا و فواید آن


سونا یکی از فعالیت هایی است که تقریباً همه ورزشکاران با آن آشناهستند و در سطح قهرمانی و حرفه ای و آماتوری به آن توجه خاصی دارند. اولین بار، فنلاندی ها سونا (خشك) را به كار گرفتند. گفته می شود از هر سه خانه در فنلاند، یكی دارای سونا است. فنلاندی ها معتقدند سونا بدن را از استرس ها و سموم آزاد می كند . سونا باعث آرامش اعصاب ، كاهش استرس ، ایجاد وجد و شادمانی می شود . در عین حال با ایجاد دوره های سرد و گرم شدید در بدن ( رفتن به سونا و پریدن در حوضچه آب سرد  )  می تواند قدرت تمركز و هوشیاری شخص را بالا ببرد . بطوریكه بعضی افراد ترجیح می دهند صبح ها و در شروع كار به سونا بروند . اما سونا رفتن بهتر است در پایان روز و قبل از رفتن به رختخواب صورت گیرد تا باعث ایجاد خواب عمیق تر شود . " وقتی كه شما سونا میروید می توانید مانند یك نوزاد به خواب آرام فرو روید "

هدف از سونا رفتن

یكی از هدفهای اصلی از سونا رفتن ، پاك كردن بدن از طریق تعریق است . منافذ بدن باز می شوند و سموم موجود در بدن از طریق عرق كردن به بیرون دفع می شوند .
اكثر كسانی كه استفاده از سونا را تجربه كرده اند اذعان می كنند كه این كار باعث شادابی و تسكین درد های آنان شده است . سونا می تواند باعث تسكین اثرات سرما خوردگی شود . سبب نیرو بخشیدن به عضلات بعد از تمرینات ورزشی می شود و رنگ چهره را روشن می كند . 
بسیاری از مردم به قدرت شفا بخشی  سونا در برطرف كردن افسردگی پس از بیرون آمدن از سونا  اعتراف دارند . هنگامی كه بدن احساس آرامش می كند و سرشار از انرژی می شود ، متعاقب آن ذهن و احساس هم حالت بهتری پیدا می كنند .

 


سونا چه اثری روی بدن ما می گذارد ؟

هنگامی كه شما سونا می گیرید گرمای ناشی از آن باعث می شود جریان خون به سمت پوست افزایش یابد و غدد عرق تحریك شوند . عرق كردن باعث دفع یك سری از مواد زاید در بدن       می شود وبدن را از دست این مواد نامطلوب خلاص می كند. 

قرار گرفتن در حمام بخار یا سونا باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن می شود . در اثر این افزایش حرارت ، عروق خونی گشاد می شوند و جریان گردش خون در پوست بالا می رود همین امر باعث افت فشار خون در مویرگها و سیاهرگها می شود و درمجموع فشار خون پائین می آیدسپس با بالا رفتن ضربان قلب ، فشار خون به حالت طبیعی بر می گردد .

آیا سونا باعث كاهش وزن می شود ؟

اگرچه هنگام سونا گرفتن بدن احساس سبكی می كند ولی بخش زیادی از آن به دلیل از دست رفتن آب و مایعات بدن است واگرچه همین امر ممكن است بطور موقت وزن بدن را كاهش دهد ولی بلافاصله بعد ازجبران آب به حالت اول برمی گردد . ( باید دقت شود كه : قبل ، هنگام ، و بعد از سونا حتما  مقادیر كافی آب نوشیده شود تا بدن با كمبود آب مواجه نشود .همچنین لازم است مواد معدنی  مصرف شوند تا  موازنه الكترولیت های بدن  به هم نخورد در واقع این موضوعی است كه اگر به آن توجه نشود ممكن است خطر آفرین باشد ) .

 

 

اما سونا اثرات سودمند بسیاری دارد از جمله اینكه : 

-         * تعریق باعث دفع سموم بدن می شود .

-  * با فعال شدن غده های عرق ؛ پوست نیز نرم می شود و حالت بهتری پیدا می كند

-  سونا اثرات ضد سرطان دارد چون سیستم ایمنی بدن را تحریك وتقویت می كند .
سونا رفتن باعث باز شدن منافذ پوست می شود . واین در حفظ سلامتی پوست فوق العاده مؤثر است.

-  * سونا و استفاده از جكوزی آب سرد می تواند در بالا بردن توانعمومی بدن و مقابله با  بیماری  بخصوص سرما خوردگی شود .

-   *استفاده از سونا علاوه بر فوائدی كه برای تندرستی و سلامتدارد باعث ایجاد احساس خوشایندی در انسان می شود و در زیبایی چهره و لطافت پوست هم تاثیر بسزایی دارد .

-          

-          به موارد زیر هم می توان اشاره كرد : 

-   *   باعث رفع خستگی عضلات و بهبود سریع  گلو درد می شود.
 *   -   
كمر درد و آتریت را تسكین می دهد 

-   *   -  باعث مقابله با سرما خوردگی وبرطرف شدن مشكل سینوسها می شود . 
 *   -  
وضعیت و ظاهر پوست بدن را بهبود می بخشد .

-            -  

-   *  -  به دلیل فعال شدن سیستم شبه مرفینی مغز، تسکین جسمی و روحی غیر قابل    تصوری برای فرد ایجاد می شود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۱ساعت 23:36  توسط اقای حیدری -خانم ترك زاد |  نظر بدهید

پژوهشگران علوم پزشکی در کشور کانادا می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که حدود ۴۹ هزار مورد جدید تشخیص سرطان سینه و ۴۳ هزار مورد تشخیص سرطان روده در هر سال در آمریکا با افزایش میزان بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی در بین مردم مرتبط است.


 به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  کریستین فریدن ریچ متخصص ارشد همه گیرشناسی در مرکز خدمات سلامت – سرطان آلبرتا در کانادا می گوید: نتایج آزمایشات اخیر در مطالعه « فعالیت بدنی و پیشگیری از سرطان سینه»، نقش پروتئین «C reactive» را نشان می دهد که یک نشانگر التهابی است و با بروز سرطان مرتبط است.
این آزمایشات معلوم کرد که فعالیت روزانه خفیف تا تشدید، سطح پروتئین «C reactive» را در بین زنان یائسه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد هرچند پزشکان هنوز نمی دانند که این التهاب چگونه خطر سرطان را تشدید می کند اما به خوبی آشکار است که پروسه التهاب در بدن، منجر به تولید ماده ای موسوم به «سیتوکین» می شود.
سیتوکین ها مواد شیمیایی حاصل از واکنش سیستم ایمنی بدن هستند که تکثیر سلولها را موجب شده و مانع از مرگ سلولی می شوند. این فرآیند در نهایت خطر سرطان را افزایش می دهد به این ترتیب معلوم شد که ۳۰ درصد افزایش تحرک و فعالیت بدنی، خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.
این یافته ها در کنفرانس سالانه انستیتو مطالعات سرطان آمریکا در واشنگتن ارائه شده و همچنین شرح آن در مجله «مطالعات پیشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است. 

با سلام.
دوست و بدنساز گرامی ، از تمامی مطلب به خصوص صفحات جانبی دیدن فرمائید.
باتشکر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به badansaz 3 است. || طراح قالب avazak.ir